31.10.09

100 Χρόνια από την παραγγελία του θωρακισμένου καταδρομικού ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΒΕΡΩΦ



Αν κάποιος ενδιαφερόμενος, θελήσει να επισκεφθεί τον ιστότοπο του Πολεμικού Ναυτικού, θα παρατηρήσει δεξιά την ύπαρξη μιας σύνδεσης με την ένδειξη ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ.
Η σύνδεση αυτή, αναφέρεται σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα του Πολεμικού Ναυτικού, κυρίως κατορθώματα, αλλά και σταθμούς με την είσοδο σε υπηρεσία, ή παραλαβή πολεμικών μονάδων.

Για την ημερομηνία 30 Οκτωβρίου, αναφέρει "Δεν υπάρχει κάποια επέτειος σήμερα για το Πολεμικό Ναυτικό". Κι όμως η σημερινή ημέρα, είναι μια μοναδικής ιστορικής σημασίας επέτειος, καθώς στις 30 Οκτωβρίου 1909, το ελληνικό Έθνος, προέβη σε μια σοβαρή και δυναμική πρωτοβουλία, που έμελλε να αποδειχθεί σωτήρια για την τύχη της θαλάσσιας κυριαρχίας του Ελληνισμού.

Στις 30 Οκτωβρίου 1909, υπεγράφη στην Αθήνα, η σύμβαση για την αγορά του υπό ναυπήγηση θωρακισμένου καταδρομικού Β, τύπου Pisa, κόστους 25 εκατομμυρίων χρυσών γαλλικών φράγκων (συμπεριλαμβανομένου του κόστους πυρομαχικών και τορπιλλών). Η αγορά αυτή αποτελούσε έναν από τους όρους που έθεσε ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος, προς την πολιτική ηγεσία, κατά το κίνημα που προηγήθηκε στις 15 Αυγούστου 1909. Η έλλειψη πόρων ξεπεράστηκε αποφασιστικά με την χρήση του κληροδοτήματος του ευεργέτη Γεωργίου Αβέρωφ, ο οποίος έγραψε στην διαθήκη του
«Αφήνω εις το έθνος μου είκοσι Νο 20 μερίδια, το δε εκκαθαρισθησόμενον ποσόν, οφείλει να κατατεθή εις την Εθν. Τράπεζαν της Ελλάδος επί τόκω, ίνα δια του τόκου και του κεφαλαίου η Ελλ. Κυβέρνησις ναυπηγήση ισχυρόν καταδρομικόν πλοίον, διεσκευασμένον ούτως ώστε να χρησιμεύση και ως ανωτέρα εκπαιδευτική σχολή δοκίμων του Βασιλ. Ναυτικού, προς τε πρακτικήν και θεωρητική τελειοποίησιν αυτών. Το πλοίον αυτό θα φέρη το όνομά μου, το περίσσευμα το οποίον θέλει προκύψει θα μένη κατατεθειμένον εντόκως παρά τη Τραπέζη, ίνα χρησιμεύση δια τον αυτόν σκοπόν, εις κατασκευήν δηλαδή νέου τοιούτου πλοίου, όταν το πρώτον καταστή άχρηστον»
.. Με το ποσό των 7 εκατομμυρίων χρυσών γαλλικών φράγκων του κληροδοτήματος, έγινε δυνατή η άμεση αγορά του πλοίου, με την κατάθεση της προκαταβολής, για το οποίο ενδιαφέρον είχε δείξει και η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Καταλύτης λοιπόν σε αυτήν την ευτυχή κατάληξη ήταν η "επέμβαση" του μεγάλου ευεργέτη, του οποίου επίσης εφέτος εορτάζονται τα 110 χρόνια από τον θάνατό του και του οποίου το όνομα έλαβε το πλοίο.

Από εκεί και πέρα, η ιστορία είναι γνωστή. Ο Ναύαρχος Κουντουριώτης και το πλήρωμα του ΑΒΕΡΩΦ, πρωταγωνίστησαν στις ναυμαχίες της Άκρας Έλλης και της Λήμνου, με τις οποίες παγιώθηκε η ελληνική θαλάσσια κυριαρχία στο Αιγαίο και οδήγησε στην απελευθέρωση του συνόλου των νησιών του Αιγαίου Πελάγους (προσωρινά δυστυχώς για την Ίμβρο και Τένεδο).

Δυστυχώς δεν έχει γίνει γνωστή κάποια είδους εκδήλωση για την μνήμη του Γεωργίου Αβέρωφ, ενώ στο παρελθόν είχαμε στηλιτεύσει την άθλια και απαράδεκτη κατάσταση στην οποία βρίσκεται το μαυσωλείο του, σε περίοπτη μάλιστα θέση, στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών. Παράλληλα, ενώ είχαν γίνει κάποιες αναφορές για λαμπρό εορτασμό του γεγονότος από το ΠΝ, η ιστορική επέτειος παρήλθε αθόρυβα.
Το παράδειγμα της αγοράς του ενδόξου αυτού πλοίου, είναι ιδιαίτερα σημαντικό και χρήσιμο σήμερα, όπου η τουρκική επεκτατική και αναθεωρητική πολιτική, κινδυνεύει να αναιρέσει τα οφέλη που οι Έλληνες ναυτικοί προσέφεραν το 1912 στην Ελλάδα, με την απελευθέρωση και κυριαρχία στην ζωτική αυτή θαλάσσια περιοχή. Η θρασύδειλη τουρκική τακτική των τραμπουκισμών κινδυνεύει να λυγίσει την ελληνική άμυνα, εξαιτίας της ανικανότητας των πολιτικών ηγετών, οι οποίοι επιδεικνύουν μια απίστευτη φοβία και ανευθυνότητα στον χειρισμό των εθνικών θεμάτων.

Η αδιαφορία της πρόσφατης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, για το αντικείμενο του χαρτοφυλακίου, σε συνδυασμό με την πλήρη ανικανότητα διαχείρισης των υποθέσεων, έχουν περιεγάγει σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό σε δεινή θέση, καθώς η παραλαβή παραγγελθέντων υποβρυχίων εκκρεμεί επικίνδυνα, ενώ η εξέλιξη των προγραμματισμένων εξοπλιστικών κινήσεων στα πλαίσια του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού επιχειρησιακών απαιτήσεων, παρέμεινε στο στάδιο της έκφρασης ενδιαφέροντος, χωρίς ουσιαστική προώθηση των διαδικασιών.

Έτσι αυτή την στιγμή το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, έχει παραγγείλει και αναμένει την παράδοση 12 κορβετών Mil-Gem εγχώριας σχεδίασης και κατασκευής και 6 υποβρυχίων Type 214 αναερόβιας προώθησης (όμοια με αυτά που πριν 10 χρόνια παρήγγειλε η Ελλάδα και σήμερα αρνείται να παραλάβει). Ως αντιστάθμισμα η Ελλάδα σκέφτεται την παραλαβή 4 υποβρυχίων Type 214 που ίσως τελικά μειωθούν σε 3, αναμένει την παραλαβή 2 πυραυλακάτων Super Vita και τέλος 3 εκσυγχρονισμένα υποβρύχια Type 209. Παραγγελία μεγάλων μονάδων μάχης (φρεγατών) ή έστω εκσυγχρονισμού των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ 200, δεν έχει αξιωθεί ακόμη να δρομολογήσει.
Άραγε το Πολεμικό Ναυτικό, θα βρει σήμερα τον μεγάλο εθνικό ευεργέτη, ο οποίος θα προσφέρει ανιδιοτελώς τμήμα του πλούτου που έχει συσσωρεύσει, για να προσφέρει στην Ελλάδα έναν ΓΕΩΡΓΙΟ ΑΒΕΡΩΦ ΙΙ; Όπως είναι προφανές επανάληψη φαινομένων τύπου Στρατιωτικού Συνδέσμου, δεν νοείται στην σημερινή εποχή. Πάντως η εφοπλιστική οικογένεια, η μεγάλη αυτή ναυτική οικογένεια της Ελλάδας, όπως και άλλοι οικονομικοί παράγοντες (βλέπε περίπτωση Ολυμπιακής) είναι πιστεύουμε σε θέση να αναλάβουν μια πρωτοβουλία αυτής της μορφής, η οποία θα πραγματοποιήσει ένα τέτοιο όνειρο για το σημερινό Πολεμικό Ναυτικό και την Ελλάδα.
ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ